Spring naar inhoud
- De begeleiding wordt steeds afgestemd op de specifieke noden van de leerling
- De essentie van de begeleiding is het remediëren van de schoolse vaardigheden waar het kind moeite mee heeft ( rekenen, lezen, spellen )
- Functietraining waar dit nodig is om de schoolse vaardigheden te verbeteren ( bv leren in beelden of juist in taal, leren via verhalen, tekeningen, )
- Druk verminderen bij ouders van het kind
- Zorgen voor een betere instelling van het kind ten opzichte van school
- Hulp bij het leren opsplitsen van de leerinhoud en inoefenen van de leerstof
- Aanleren van oplossingsstrategieën ( bv zelfinstructietraining)
- De begeleiding is gericht op multisensorische aktiviteiten
- Ontwikkelen van vaardigheden om zo zelfstandig mogelijk met leerproblemen om te gaan en het leerplezier te versterken ( bv leren gebruiken van hulpmiddelen, spelmateriaal)
- Sterktes en zwaktes analyse
- Versterken en ontplooien van de talenten van het kind, zodat het kind succes ervaart. Hierbij zetten we in op feedforward en groei -mindset
- Werken aan het sociaal-emotioneel welbevinden van het kind en zijn/ haar omgeving.
- Psycho-educatie: leren accepteren wat moeilijker gaat en erkennen van sterke eigenschappen en vaardigheden
- Voorkomen of verbeteren van secundaire problemen zoals angst, negatief zelfbeeld, frustraties, gedragsproblemen